Klett-Cotta-Verlag Psychology
Hauptbeitrag

Schlimme Juden?

Anmerkungen zu einem vermeintlichen Zeitgeist-Phänomen


Juli 2017, 71. Jahrgang, Heft 7, pp 580-585

DOI 10.21706/ps-71-7-580



Zusammenfassung
In der dritten Generation von Nachkommen von Überlebenden der Shoah scheint es, besonders in Israel und in den USA, eine recht verbreitete Praxis zu sein, sich die KZ-Nummern der Großeltern tätowieren zu lassen. Vorliegender Kommentar stellt einen Versuch dar, das psychische Terrain zwischen der verheilten äußeren und der unheilbaren inneren Wunde nachzuzeichnen. Die Autorin untersucht das Versagen der identifikatorischen Prozesse, was in reinen Imitationen resultiert, sowie die Beeinträchtigung der Symbolisierung. Wird der Zugang zu der Trias »Erinnern, Wiederholen, Durcharbeiten« versperrt, d.h. können die Reste des Grauens, die in der dritten Generation der Auschwitz-Überlebenden eingeschrieben sind, weder gefühlt, gelitten, betrauert noch gedacht werden, bleibt das Agieren die einzige Lösung. Ein Agieren, das äußerst konkretistische, archaische, asymbolische Manifestationsformen annimmt: Tattoos mit KZ-Nummern.

Abstract
Bad Jews? Notes on a supposed zeitgeist-phenomenon. – In the final scene of »Bad Jews«, a play that has enraptured the Anglophone world, one of the characters bares his left forearm thus revealing a freshly healed tattoo of the concentration camp number of his Auschwitz-survivor grandfather; apparently a popular practice among members of the third generation, particularly in Israel and in the USA. Focusing on the psychodynamic aspects of this remarkable cultural phenomenon, this commentary attempts to trace the psychic trajectory delineated by the healed external wound on the one side and the unhealable inner wound on the other. The author discusses the failure of identification processes resulting in plain imitation as well as the impairment of symbolisation. Parallels to perverse mechanisms, psychosomatic symptoms and structural qualities related to the »pensée opératoire« become apparent. When the triad »recollection, repetition and working through« is inaccessible, i.e. when the residues of the horrors inscribed in the third generation of concentration camp survivors can neither be felt, suffered, mourned nor thought, acting-out in its most archaic, tangible and concrete form of discharge remains the only solution.

Résumé
Méchants juifs? Remarques sur un phénomène qui résulte apparemment de l’esprit du temps. – Une pratique semble s’être largement répandue parmi la troisième génération des descendants de survivants de la Shoah, en particulier en Israël et aux États-Unis: se faire tatouer les numéros des grands-parents. L’auteur tente ici de dessiner les contours du terrain psychique qui se situe entre la blessure externe guérie et l’inguérissable blessure interne. Elle étudie l’échec des processus identificatoires qui s’exprime dans l’imitation pure et simple, ainsi que la déficience de la symbolisation. Si l’accès au «souvenir, répéter, perlaborer» est bloqué, c’est-à-dire si les traces de l’horreur inscrites dans la troisième génération des survivants d’Auschwitz ne sont ni ressenties, ni pensées, ni vécues dans la souffrance ou le deuil, l’agir reste la seule solution. Un agir qui se manifeste sous des formes extrêmement concrètes, archaïques, a-symboliques: les tatouages de numéros des camps de concentration.
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